lördag 28 november 2015

Frågor som jag ofta får

Hur kommer det sig att jag kan så bra svenska eller svenska överhuvudtaget?
- Helt först de flesta väl vet att Finland var en del av Sverige över 600 år. Klart språket kom hit då oxå. Så ja, vi är fortfarande tvåspråkigt land och alla hamnar mer eller mindre plugga svenska. DOck börjar vi läsa engelska ändå mycket tidigare och mer. Sen så varför jag kan så bra svenska? Det är mitt första språk. Lärde mig finska när gick till finsk dagis när var +3. Sen så har jag gått bara finska skolor så finskan är ändå mitt starkare språk.

Varför flytta jag till Sverige?
-Varför inte? Jag har alltid älskat Sverige och länga velat hit. Sen så har jag varit rätt olycklig i Finland. Det var bättre att följa sina drömmar och komma hit trots att lätt var det inte och blir inte lättare på ett tag.

Varför gillar jag svenskar så mycket?
- Tycker att detta är dum fråga, samma sag om jag frågade varför du gillar din bästa vän så mycket? Men svenskarna är vänligare och roligare än finnarna enligt mig. Sen så jag bara älskar rikssvenska och vem annan pratar det än en svensk?

Flytta jag ensam till Sverige?
- Ja, förstås jag jobbar ju som au pair. Och min familj är inte så Sverigetokig som jag är så de stannar nog i Finland.

Vad är au pair?
- Man jobbar hos en familj och sköter om familjens barn och lite lätta hushållsarbeten i ett annat land. Du bor i familjen och får pengar ca 3500kr i månaden. ca90- 95% av alla au pairs är unga kvinnor. Oftast jobbar man som au pair om mangillar barn och när man vill ha erfarenheter och lära sig språket (engelska, tyska, franska osv.).

Vad ska jag göra efter året som au pair, ska jag tillbaka till Finland?
- Jag ska verkligen inte tillbaka till Finland. Jag ska plugga på SU ekonom eller något liknande, söker dit nu på våren. Jag ser min framtid i Sverige och fast det skulle vara lättare i Finland så detta är min dröm och jag jobbar hårt för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar