tisdag 5 augusti 2014

Varför vill jag till Sverige?

Jag var 6 år gammal när jag besökte Sverige första gången. Det var en kryssning. Så som alla andra 'resorna' också. Jag minns inte mycket om det. Men det som jag minns var lycka. Och en väldigt rolig resa, både på båten och i Stockholm.Jag har sett bara Stockholm, men jag har hela mitt liv tid att se andra ställen också, och det väntar jag på.
 Jag minns inte hur var det med mig och Sverige på lågstadiet. Var dock på en kryssning då också, men jag var jätte finskspråkig då. Dock hörde jag ju svenska varje dag pga mamma och släkten. Som var bra. Det enda jag riktigt minns var det att jag inte gilla det att finnarna dissa svenskar, eller så jätte mkt. Själv kunde jag vara lite med men tyckte det var onödigt och när blev äldre hatar jag det. Nuförtiden kan jag inte tåla om man dissar svenskar, jag skulle ju själv vilja vara svensk.
Jag hade jätte tufft på högstadiet och mådde väldigt dåligt och var väl lite deprimerad oxå. Kort sakt var min tid på högstadiet ett helvete. Då börja jag lite uppskatta svenska även om jag inte tog det så seriöst i skolan. Jag bara chilla svenska lektionena. Men då kom Sverige lite närmare mig och börja vara mer intresserad av det. Och när jag slutade nian ville jag till Sverige, på kryssning, fast alla andra var o festa o söp. Den resan var en av dem bästa.
När gymnasiet började, började det ganska bra. Det var inte mer ett helvete. Jag fick vänner och människor runt mig. Jag hamnade inte vara ensam för att nästan alltid fanns det nån. Jag verkligen gillade första året. Då börja jag älska Sverige mer och mer och då fick jag iden att flytta och studera dit efter gymnasiet. Nu har jag hela min tid på gymnasiet prata till alla om Sverige och hur jag vill dit osv. Och om ett år är jag där förhoppningsvis!
Jag känner att jag hör till Sverige. Jag har känt mig olycklig här snart 6 år. I Sverige är jag otroligt lycklig även om fått skit på mig där också. Jag vet att Sverige är inte en paradis men allt gör mig så lycklig och glad där, människorna, språket, gatorna precis allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar