tisdag 1 september 2015

Barn nuförtiden

Hur uppfrostrar föräldrar sina barn? Bara familjer som har bort skämd sina barn lite för mycket skaffar en Au Pair. Kanske de inte klarar ensam med sina egna barn för att de har själv uppfostra dem för små galningar som inte lyder något? Fast man är rik och har pengar och däremot kan ge allt för sina barn allt som de bara lite kan önska. Men uppskattar det något då? De är vana att de får allt. Blir dem ens glada av en sak eller behöver de bara mer o mer? Jag uppskatta det när mamma en gång stekte plättar flr mig när jag kom från skolan. Jag uppskatta det att hon tänkte på mig och överraska mig efter en lång skoldag.
Och pga att barnen får allt så uppskattar de inte ens sina egna syskon. Varför? Jag är i en familj som de är två 5 åriga flickor som grälar mkt av helt småsmå saker. De biter varandra, river i håret, sparkar hårt och släpper inte taget från varanda. Andra kan skrika "Jag vill att du dör" eller önska efteråt att den andra hade dött. Alltså ja bara fem åringar! Jag hatar all slags våld. Det skulle vara dock mycket lättare om flickorna bara skällde ut varandra. Men nej allt är fysiskt. Inte ens pojkarna i huset som grälar. Dem grälar inte för att de inte hinner när de ska spela hela tiden. De spelar när de kommer från skolan, genast efter maten, innan de ska lägga sig och på helgerna genast när de vaknar och kanske hela dageen.
Sen så vaknar flickorna varje natt och har svårt att sova utan sin mamma. Varför? Skulle det kanske vara det att de har egna ipads som de kan spela vad som helst när som helst. De kan ladda en k12 eller k16 spel t.ex (kanske mer av misstag) eller gå på youtube och hitta något som inte passar till små 5-åringar. Varför kan man inte lära sina barn att uppskatta andra och lära dem att lyda vad vuxna säger?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar