torsdag 3 september 2015

Pengar gör inte en lycklig

Ofta om det finns guld på sockan eller i spelet eller leksaken eller om vi spelar t.ex monopoly skriker andra flickan alltid jag är rik! Och försöker få mer pengar/guld och sånt. Hon vill ha mer och mer. Vet inte hur mycket en 5 åring fattar om pengar. Jag tror ärligt sagt att de tror att pengarna växer i träd. 
Jag kollade med flickorna igår ett program. Tycker flickan där i serien sa bra, du är världens rikaste om du har bra vänner. Jag tycker att det är verkligen sant! Det har jag märkt. Jag fick för några veckor sen ca 1700 kronor, jag hade genast kunnat gå till täby c och shoppa allt kul. Men jag vet att jag ska spara. Sen så var jag då vääldigt deppig och ensam. När jag förra helgen gick hem från täby c, märkte jag hur olycklig man är utan vänner, utan sina nära o kära trots hur mycket pengar man har. Och en bra exempel är jag. Jag hade en lycklig barndom även om mamma hamna ta två lån för att kunna vara med mig hemma och skaffa saker åt mig. Jag fick verkligen inte allt jag ville. Jag hade ett hem och jag fick varje dag varm mat. Trots att vi har haft svårt och hamnat leva utan el pga mamma inte kunnat genast betala räkningen, har jag haft bra att leva. Jag har varit lycklig. Jag har haft en härlig mamma som älskar mig, haft härliga och bra vänner, har en galen och rolig släkt. Jag har inte kunnat o gå shoppa när jag velat, jag har inte fått den leksaken jag hade velat, har inte fått äta ute på restaurang ofta och har inte haft många möjligheter att resa utomlands. Men ändå har jag varit lycklig t.ex av Sverige-kryssningar. Jag har blivit glad av småsaker som att mamma lagat min favoritmat.
Min mamma har lärt mig att uppskatta det man har. Och det gör jag verkligen. Uppskattar mina vänner, familj och släkt i Finland särskilt nu när jag inte kan se dem när jag vill. Och jag har lärt mig av mamma att man ska tänka och spara pengar. Man ska inte genast gå ut och shoppa om man fått lite pengar. Man ska tänka på vad man behöver. Man ska jobba för sina pengar. Uppskattar man allt man har, är man lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar