måndag 13 juli 2015

Roadtrip - Åbo

Vi hade planerat med finska killen att göra nån roadtrip i sommar. Ville i Finlands gamla huvudsta alltså till Åbo. En vecka sen boka han äntligen hotell för oss för en natt. I lördags var det dags att åka. Vi starta härifån ca kl 11 så vi var framme vid halv ett. Det var just ett rum som var färdigt så vi tog den så slapp vi vänta. Rummet var mysigt och ganska stort. Och sängen, den var så mjuk o skön! Kunde ha kunnat stjäla den heh. Vi lämna väskorna o allt extra i rummet och sen körde  vi till slottet. Där bodde Johan III i några år med sin fru Drottning Katarina. Det var de enda jag ville se på. Och för att vi båda hade studentkort så blev det billigt. Vi var i slottet över en timme, det var säkert Finlands största slott (och mest intressant var jag har varit) men sen börja vi vara trötta pga vi var hungriga så bestämde vi att hämta lite mat. Vi hann ändå se nästan allt.
På kvällen gick vi till min favorit restaurang och han bjöd maten. Det var lika gott där som jag mindes. Jag var riktigt nöjd och killen gillade platsen oxå. Efter maten tänkte vi ta bara några drinkar som vi drack bara i vår hotell. Vi var redan kl 22 i rummet för att jag var så död pga inte kunnat sova natten före. På morgonen åt vi god frukost på hotellet och sen mysa vi lite innan vi hamna checka ut rummet. Vi körde hem till esbo och jag var hos honom ännu några timmar innan han kasta mig hem (via mcDonlads haha). Fick lyssna på när han spelaa gitarr o sjöng. Han försökte till och med sjunga sommaren är kort fast han inte riktigt kan svenska :D
 Drottning Kristinas saker
 Dem hade Kristina på sgi när hon blev drottning (efter att hans pappa Gustav II Adolf dog och efter att hon fyllde 18)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar