torsdag 6 november 2014

Finnar och svenska

Jag tror att jag är den enda i vår skola om älskar svenska och Sverige. En från andra klassen vill dock lära sig svenska. Men de flesta är inte alls intresserade. Svenska är bara B språk alltså medellång språk (?) alltså lättare och mindre än engelska. Men ändå har de flesta svårigheter att få första och allra lättaste kursen godkänd. Själv fick jag då 10 av det första provet utan att läsa något. Men svenska är ju förstås mitt första språk och alltid varit ganska starkt. Men de flesta finnarna gillar inte alls svenska och orkar inte lära det även om det är obligatoriskt.
En min klasskompis är som en typsikt finne; hatar svenska och förstår inget. Jag har fått många gånger hjälpa henne och hon har fått bara två kurser godkända genast. Hon gjorde ett prov pånytt förra veckan och igår fick hon veta att hon fick godkänd. Jag var så stolt, äntligen orka hon plugga lite själv oxå och faktiskt förstod något. Jag satt henne o skriva några korta ämnen innan provet för att visste att man måst skriva nåt ämne i provet. Gick det bra, njäe inte så särskillt, det kan ni se här under :D
i första meningen försökte hon mena  att det var roligt att ses och tala. Men sånt svneksa som detta är vanligt mellan finnar ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar