tisdag 29 juli 2014

en kort novell

Långa natten
Det var en varmt natt. Jag låg brevid Andreas i våran stora säng. Men jag kunde inte sova. Mina öron hörde bara snarkande Andreas. Jag kunde inte ens höra mina egna tankar. Dessutom värmde Andrees rummet mycket mer än vad jag gjorde.
Jag steg upp långsamt. Jag tog kudden i handen och tog mig till vardagsrummet. Satt mig sakta på soffan kudden i handen. Äntligen var det tyst. Tog en minut innan jag h örde det. Andreas. Dörren var öppen fortfarande. Snabbt slog jag den fast lite för hårt men snarkande mannen vakna inte tilld det.
Innan jag tog mig pånytt på soffan, öppnade jag fönstret för att få lite frisk luft. Jag andades djupt, lade mig på soffan och blundande Jag hade precis somnat när jag vaknade till något på min näsa.
En nattfjäril. En stor nattfjäril stod på min näsa. Jag blev skrämd och hoppa snabbt ur sängen.
Nu skulle nog fjärilen sticka ur rummet och fort. Jag tog en gammal tidning i handen för att fånga eller döda fjärilen.
Där sprang jag runt i rummet mitt och jagade fjärilen mitt i natten. Efter 20 minuter gav jag upp. Fjärilen var snabbare än jag.
Jag satt mig frustrerande på soffan igen och följde fjärilen med ögonen. Den bara flög runt rummet mitt i mörkret. Där satt jag och undrade om den skulle någonsin tröttna sig. Det trodde jag inte. Den bara fortsatte och flyga.
Tog ett tag då jag inte mer såg fjärilen. Äntligen var den borta. Nu kunde jag äntligen somna tänkte jag. Lade mig mysigt på soffan och hade precis blundat när jag kände igen något på min näsa. Fjärilen! Jag steg långsamt upp. Jag var otroligt frustrerad. Jävla fjäril tänkte jag.
Jag gick långsamt till fönstret för att stänga det. Jag ville inte ha mer fjärilar in. Just när jag tog tag i fönstret flög fjärilen ut. Snabbt stänge jag fönstret och hoppade i luften. Äntligen borta!
Sista gången lade jag mig på soffan. Jag slappna av mig och somnade nöjd. Hann inte sova mer än några minuter när klockan börja ringa.

Min första novell på svenska, så är inte den bästa..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar